Monday, March 25, 2013

Psiko Yang Bakal Mencuri Hati


Nantikan kemunculan Psiko yang bakal mencuri hati korang semua tak lama lagi. Filem arahan Namron dan lakonlayar oleh Fared Ayam ni pasti memikat hati khalayak peminat filem Malaysia selepas Bunohan. Sebuah genre filem yang jarang kita lihat dalam filem Malaysia di mana psiko, thriller, jenayah dan cinta bergabung dalam satu cerita. Korang boleh baca sinopsis filem ni di bawah dan aku sempat menebual Namron secara online tentang filem sulung mainstream beliau ni.


Psiko Pencuri Hati feature film (mainstream) Namron kerana sebelum ini hanya buat filem indie/digital atau teater selain berlakon. Bagaimana boleh terjebak ke arahan mainstream ni?

Sebab memang nak layan mainstrean pula. Gua hanya nak bercerita telling stories mungkin medium berlainan tapi tujuannya sama dan penontonnya juga tak sama.



Namron lebih dikenali selepas teater Gedebe yang juga menaikkan Zul Huzaimi & Along Ezendy hingga dijadikan filem. Bagaimana proses dari Gedebe ke Psiko mematangkan Namron?

Gedebe filem indie pertama gua, yg diangkat dari teater gedebe. Diikuti Gadoh dan Jalan Pintas. Ini adalah proses pembelajaran. Melihat dari saat hasilkan gedebe hingga Psiko pasti banyak telah mematangkan gua kerana sentiasa pelajari benda baru untuk bercerita dan berkongsi. Pengalaman berlakon juga banyak sumbangkan ilmu pengarahan untuk gua. Itu pasti.



Ameerul kini menjadi pilihan ramai pengarah dan dalam psiko wataknya nampak menonjol. Apa harapan Namron?

Amerul memang best. Gua kenal dia masa gua masih jadi lecturer dia student kalau ditanya tentang peningkatannya gua boleh kata mencanak. Amerul sememangnya kini menjadi taruhan banyak productions kerana bakat yang ada padanya. Dia boleh pergi jauh.


Kalau Psiko Pencuri Hati satu makanan, bagaimanakah rasanya?
Pizza thin crust extra cheese itulah rasanya


Adakah Psiko sedang memanjat Festival Filem? Mungkin ia juga akan diterima baik oleh khalayak Malaysia. Apa harapan Namron dan jika berjaya mungkin akan banyak lagi filem arahan Namron lepas ni?
Psiko belum lagi meniti festival tapi mudah-mudahan kita ke arah itu. Insyallah. Kiranya psiko mendapat sambutan alhamdulilah ini akan menyakinkan gua untuk terus berkarya dan berkongsi cerita.


Psiko kini cuba di pasarkan keluar di HK Filmart pada 17 Mac lepas. Ketika artikel ini ditulis, PSIKO Pencuri Hati, sedang dipertimbangkan untuk penyertaan ke Venice Film Festival dan juga Visions Du Reel International Film Festival.

Psiko dibintangi oleh Sharifah Amani, Syed Hussein, Ameerul Afendi, Bront Palarae, Shera Ayob dan Suhaimi Yusof.


Facebook Page Psiko - http://www.facebook.com/PsikoPencuriHati
Trailer Filem - http://youtu.be/KLu3RayzVAU

Sinopsis


Sejauh mana anda akan mengkaji apabila anda menulis sebuah novel tentang pembunuh bersiri? Adakah anda perlu berfikir seperti pembunuh bersiri? Adakah anda perlu mencari emosi dan kemahiran pembunuh bersiri untuk memastikan watak anda berjaya di atas kertas? Dalam "PSIKO, Pencuri Hati", soalan ini menggunakan Sidi watak utama. Ini penulis, yang celaka jiwa seolah-olah berada dalam perjuangan yang berterusan dengan dirinya, cuba untuk mencari sedikit masa tenang sambil melakukan penyelidikan untuk novel terbaru beliau. Sidi (Bront Palarae) disertai oleh Man pal beliau yang sentiasa bersamanya, egging beliau untuk menulis dengan lebih baik, untuk struktur plot beliau dengan lebih baik dan pada kebanyakan kali bermain peguam bela syaitan. Sidi, yang mengalami Gangguan kompulsif keterlaluan, juga menyelidik seorang pembunuh bersiri yang masih di besar di Kuala Lumpur. Pembunuh bersiri telah digelar Thief of Hearts sebagai cap dagangan adalah untuk mengurangkan dada mangsa dan mengambil hati keluar. Sidi cuba untuk masuk ke dalam kepala pembunuh ini bersiri dalam usaha untuk menjadikan dia watak utama dalam novel seterusnya. Sementara itu, Wani (Sharifah Amani) adalah seorang isteri yang tertekan muda yang telah mengalami tiga keguguran dan berada di ambang kerosakan saraf. Perkahwinan beliau adalah di atas batu dan doktor Khai suaminya (Syed Hussein) mahu sangat banyak untuk mencuba dan membaiki perkahwinan. Beliau mencadangkan perjalanan ke pulau kegemaran beliau Pemanggil di Johor.

Wani, dalam menghadapi dengan kesepian dan kemurungan, mengalihkan perhatian dirinya dengan membaca O.Sidi 's novel. Selepas dipujuk, Khai mengambil Wani ke pulau peranginan di mana hanya pemilik Pak Abu dan isteri tuan rumah Siti muda tetamu. Sebagai luar musim, tidak ada orang lain di pulau itu sehingga kebetulan, Sidi dan Man tiba di pulau itu dalam mencari perlindungan dan ketenangan untuk menyiapkan novel terbaru beliau. Wani serta-merta tertarik kepada penulis misteri ini banyak jijik, Khai manakala Siti, yang pelabuhan tiada cinta untuk suaminya sendiri, berasa tertarik kepada Khai. Ketegangan dibangkitkan, set keping dan peluang di tempat. Dan kemudian, Siti ditemui dibunuh di pantai. Telah mengkaji pembunuh bersiri disebabkan Sidi untuk pergi ke tepi dan menjadi pembunuh sendiri? Adakah Wani tertekan, dipengaruhi oleh pembunuh pula novel Sidi? Bolehkah cemburu Khai cukup untuk beliau untuk membunuh Siti dan bingkai Sidi? Telah Abu bosan perbuatan genit isteri muda seksi sehingga dia terpaksa membunuhnya? Atau adakah ia kawan Man Sidi sebalik pembunuhan Siti dalam usaha untuk mendapatkan Sidi untuk menulis novel jenayah yang sempurna?


No comments:

Post a Comment

Paling Popular