Sunday, March 11, 2012

Hanyut - Almayer's Folly



Filemnya, "Kaki Bakar" pernah menjadi filem Malaysia pertama yang ditayangkan di Festival Filem Cannes pada tahun 1995. U-Wei Haji Saari, yang turut mengarahkan "Perempuan, Isteri dan ..." (1993) dan "Jogho" (1997) bukanlah seorang pengarah filem yang biasa anda temui. Cukup berbeza dengan pengarah filem tempatan sedia ada.

Berdasarkan novel pertama Joseph Conrad, filem epic ini bercerita tentang Almayer, seorang peniaga Belanda berjuang untuk meneruskan kehidupan di Borneo pada pertukaran abad ke-19. Dia berimpian untuk menemui gunung emas yang dianggap mitos, tetapi ditentang oleh isterinya. Kerana terlalu fanatik, beliau tidak menyedari Dain dan Nina saling bercinta. Mem tahu bahawa Almayer tidak akan bertolak ansur dengan penyatuan sedemikian. Dengan kebencian yang mendalam terhadap suaminya Mem menggalakkan hubungan itu dan membiarkan Almayers dalam kegelapan.


Dain sebenarnya adalah pejuang kemerdekaan Melayu yang menggunakan ubat bedil dibeli untuk meletupkan sebuah kapal Belanda di muara sungai. Beliau dan orang-orangnya menjadi penjenayah, diburu oleh kedua-dua tentera British dan Belanda di sepanjang sungai. Apabila lelaki Dain diserang oleh kuasa-kuasa penjajah semasa ribut ganas tropika, Dain dipercayai dibunuh. Almayer bimbang dia telah kehilangan peluangnya untuk mencari emas dan menjadi seorang pemabuk. Dia tidak tahu bahawa Dain telah memalsukan kematiannya sendiri dan kahwin lari dengan Nina. Apabila ia mendapati kebenaran dari Mem, Almayer mengejar pasangan itu di sepanjang sungai untuk memastikan bahawa anak perempuannya tidak meninggalkannya demi seorang lelaki Melayu yang dianggap sebagai lebih rendah dari orang Eropah.

Almayer tidak mampu meyakinkan Nina untuk pulang setelah Berjaya menemui mereka. Kecewa, dia membantu mereka melarikan diri dan kembali ke rumah yang baru. Terasing dan kecewa, tiada apa yang tinggal melainkan impian yang hancur dan keruntuhan Almayers Folly.

U-Wei mengatakan Hanyut adalah cerita mengenai masyarakat kosmopolitan hidup dan bekerjabersama-sama sepanjang tebing sungai di mana-mana di Malaysia. Ia telah menarik banyak pelancong laut yang mencari peluang dan ganjaran.

Ia memberi kita melihat ke dalam masyarakat Melayu di Malaysia pada akhir abad ke-19: Satu gabungan yang amat kompetitif Melayu asli, orang asli, Eropah, Arab, India dan Cina yang hidup dan bekerja bersama-sama.

Walaupun buku ini bermula seolah-olah ia adalah dari perspektif protagonis Eropah namun naratifnya dinamik. Menjelang akhir cerita protagonis (dan penonton) mendapati itu semua tidak penting lagi.

Di awalan cerita Almayer  kelihatan berada di tengah-tengah masyarakat, tetapi pada akhirnya kita lihat bahawa dia sangat terasing, dan bahawa kehidupan sebenar budaya, politik dan ekonomi masyarakat terletak ditempat lain dan melibatkan lain orang selain dirinya.

Diarahkan : U-Wei Haji Saari
Diterbitkan : Julia Fraser
Lakon layar : U-Wei Haji Saari Berdasarkan Folly Almayer oleh Joseph Conrad
Dibintangi : Peter O'Brien, Diana Danielle, Sofia Jane, Ady Putra
Sinematografi : Irena Tomiak
Penyuntingan : Kate James
Negara : Malaysia
Bahasa : Melayu, Bahasa Inggeris
Bajet : $ 5,000,000 (anggaran)
Tayangan : 2012

Facebook : http://www.facebook.com/profile.php?id=100000543097348
Website : http://www.hanyut-almayersfolly.com/


lagi gambar Hanyut di Facebook Baacak! http://www.facebook.com/pages/Baacak/344858122224082





No comments:

Post a Comment

Paling Popular